De Oosterengweg gaat anderhalf jaar dicht voor de bouw van een
onderdoorgang onder het spoor.
Dit blijkt uit de definitieve gunning van de klus aan bouwbedrijf BAM.
De afsluiting van de voor Hilversum belangrijke doorgaande weg wordt door de
gunning aan de BAM met een half jaar verkort. Dit is volgens wethouder
Annette Wolthers het gevolg van de keuze van BAM om het werk in twee
fases aan te pakken. Eerst was er sprake van dat de weg langs de oostelijke
rand van Hilversum wel twee jaar onbruikbaar zou zijn.
De meest actuele planning van de werkzaamheden laat zien dat de Oosterengweg
eind maart 2020 wordt afgesloten voor alle verkeer. Pas in augustus 2021 kan
het autoverkeer weer van de weg gebruik maken. Tegen die tijd gaat de weg onder
het spoor en de langs de rails aan te leggen vrije HOV-busbaan door, zodat
wachten voor de spoorbomen verleden tijd is. Het fiets- en voetgangerseel
van de tunnel is pas in het voorjaar van 2022 gereed.
BAM voert volgens de wethouder de werkzaamheden zo uit dat overlast door
bouwverkeer tot een minimum wordt beperkt.
Zand uit de bouwkuip in de Oosterengweg wordt bijvoorbeeld via een persleiding
afgevoerd naar Anna’s Hoeve, waar het wordt gebruikt voor de bouw van de geplande
natuurbrug. Deze methode scheelt volgens de gemeente ongeveer duizend
vrachtwagens
op de weg.
Getouwtrek
Er is het nodige te doen geweest over de aanbesteding van de werkzaamheden.
Aannemers tekenden meerdere keren bezwaar aan tegen de gunning, waarna de
rechter er steeds aan te pas moest komen.
Het uiteindelijke resultaat van al het getouwtrek was dat de rechter besloot
dat de klus aan BAM Infra moest worden gegund.
Deze gunning is inmiddels definitief. BAM bouwt behalve de onderdoorgang in de
Oosterengweg ook de natuurbrug bij Anna’s Hoeve en een vrije busbaan tussen
Hilversum en Laren.
De gemeente Hilversum heeft op 20 juni een zogeheten ’beeldvormende sessie’
gepland over de HOV (hoogwaardig openbaar vervoer) in het Gooi, waarbij onder
meer de planning wordt besproken.